De winkelketen iCentre, de grootste zelfstandige Apple-speciaalzaak in Nederland, verkeert in grote problemen. De rechtbank in Haarlem verleende de holding iCentre Group maandag voorlopig uitstel van betaling.

Dat meldt Tweakers. Volgens een anonieme bron wil de bank van iCentre zijn geld terug. Een verlenging van de lening zit er daarom niet in.

Het bedrijf kampt met “onverwacht snel teruglopende verkopen als gevolg van de stagnatie in de consumentenverkopen in ons land”. De gemiddelde omzet per vestiging lag in de eerste 5 maanden van 2013 “substantieel” lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Toegenomen concurrentie

iCentre, met 34 vestigingen in Nederland de grootste Apple Premium Reseller, zegt dat de negatieve ontwikkeling nog is versterkt door toegenomen concurrentie, verbreding van de distributie en structureel dalende marges op de verkopen. De financiële positie van de onderneming is daardoor in de laatste kwartalen in snel tempo verslechterd.

Het concern behaalde in 2011 een winst van 3,1 miljoen euro, tegenover 3,5 miljoen in 2010 en 1 miljoen in 2009. De omzet bedroeg vorig jaar 116 miljoen euro. Toen nam het tevens concurrent iAmStore over.

De anonieme bron meldt aan Tweakers dat Apple al een jaar geen hardware meer levert aan iCentre. Het bedrijf koopt de producten nu in via de Duitse tak van Media Markt.

Overleg met BAS Group

Voor een mogelijke doorstart van de commerciële activiteiten zijn directie en bewindvoerder in overleg met de directie van BAS Group, met 190 winkels van Dixons en MyCom de grootste elektronicaketen in ons land. Tijdens de surseance van betaling blijven de vestigingen en de webshop van iCentre open voor het publiek.

In totaal telt Nederland een kleine 60 zogeheten 'Apple Premium Reseller' zaken. Deze zijn in handen van vijf ketens, die door Apple zijn gecertificeerd. Het computerbedrijf bezit zelf één officiële Apple Store, in Amsterdam. Verder zijn er nog vele 'AppleShops', zoals Mediamarkt of Saturn, waar ook Apple-producten worden verkocht.

Lees ook:
Winkel failliet: wat kun je als klant?

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl